Största utmaningarna för tillväxt i ett litet företag

Största utmaningarna för tillväxt i ett litet företag

Driver du ett litet företag och jobbar exempelvis med städning kan det vara tufft att skapa ett lönsamt och växande företag. Beroende på vart i landet du har din verksamhet kommer det finnas olika utmaningar att hantera. Vi går igenom några vanliga utmaningar för den som jobbar med städning i Stockholm och vill lyckas som entreprenör.

Kvalité

Att arbeta med städning innebär att man sköter en tjänst som andra inte hinner med men som de fortfarande ställer höga krav på. Att komma hem och se ett skinande rent kök gör ger en positiv upplevelse för de flesta.

Rekommendationerna haglar

Gör ni ett bra jobb kommer era kunder att tipsa om er till sina vänner och bekanta. I en stad som Stockholm kan ordet spridas snabbt och rekommendationerna kommer in en efter en. Er utmaning blir då att växa med kvalité. Så snart ni slarvar och lämnar ett ostädat tappar ni i förtroende och kan förlora kunder igen.

Rekrytering

Städning är en typisk enkel tjänst som många tror att de kan göra men som få klarar av i längden. Den största utmaningen ni kommer ha för att få verksamheten att växa är att rekrytera och behålla städare som är noggranna och plikttrogna. Det bor många människor i Stockholm och många går utan jobb men för det gör dessvärre inte att alla kan sköta ett jobb i längden.

Lönsamhet

Konkurrensen i städbranschen är hård och till stor del på grund av digitaliseringen finns det ett marknadspris på tjänsten som inte går att avvika från. Försöker du sälja städning för 600 kr per timme ex moms kommer kunderna tacka nej oavsett hur noggranna ni är.

Effektivitet

Branschen fungerar också så att många förväntar sig ett fast pris baserat på antalet timmar det bör ta att städa deras hem. En villa i en Stockholmsförort kan ta olika lång tid att städa, både beroende på storlek men också på hur stökigt det blir mellan era insatser. När ni väl har hitta bra personal behöver alla arbeta ungefär lika snabbt för att ni ska upprätthålla en god vinstmarginal i verksamheten.

Timarbete

En kund som behöver hjälp med städning kanske är nöjd med sina städare men om du måste lägga på två timmar i månaden kan vinden snabbt vända. Samma sak gäller om ni tar betalt för fem timmar men det visar sig att ni är klara på tre timmar varje gång. Om ni inte korrigerar priset kan det sluta i en missnöjd kund och dåligt rykte.