Jobbar du för ett assistansbolag i Jönköping? Eller i en små- eller storstad? Många assistansbolag, oavsett om de är baserade i en större eller mindre stad, kan vittna om vissa svårigheter med att rekrytera personliga assistenter. Skälen till att det inte alltid är så lätt kan vara många. Det är ett erkänt bristyrke, och för många är det helt enkelt svårt att hitta folk med rätt kompetens och med en personlighet som ”klickar” med assistansanvändarens. När man lägger upp en annons som assistansbolag kan det vara bra att ta till sig tips som fungerar i alla branscher – och hur man utformar en effektiv jobbannons. På så vis kan chanserna att du hittar de bästa assistenterna öka markant.
Tydlig och beskrivande jobbtitel
Det bör redan i titeln förstås att ni är ett assistansbolag i till exempel Jönköping som söker efter assistenter. Är det ett jobb för en viss brukare bör även rollen beskrivas på ett övergripande sätt i rubriken. Det går naturligtvis inte att gå in i detalj – men ett par väl valda ord kan förstå vad arbetet kommer att innehålla. Jobbet kan, som bekant, variera väldigt mycket mellan olika arbetsplatser och brukare. Det skulle till exempel kunna vara någonting i stil med: Assistansbolag i Jönköping söker flexibel assistent till 50-årig man på deltid.
Lägg krut på inledningen
En tydlig jobbtitel kan locka in rätt folk att klicka på jobbannonsen. Strax därefter är det inledningen som sannolikt kommer att läsas. Om inte inledningen lockar till vidare läsning, finns det risk att tappa kandidaten här. Här kan du göra en kort sammanfattning som bjuder in dem till vidare läsning. Gör inledningen så tydlig och inbjudande som möjligt.
Beskriv assistansrollen med tydlighet
Var tydlig med rollen så att den potentiella kandidaten snabbt förstår vad jobbet handlar om. Berätta till exempel hur en vanlig dag på ert assistansbolag i Jönköping ser ut, till exempel. Är det främst en brukare som den sökande kommer att jobba med? Vilka ansvarsområden finns? Vilka arbetsuppgifter är vanligt förekommande? Håll det relativt kort och se till att få med det viktigaste. För mycket text och det riskerar att överväldiga den potentiella kandidaten.
Vidare punkter som är bra att ha med:
-Beskrivning av ert företag
-Krav och önskemål
-Meriter
-Uppmana till ansökan.